του Μανώλη Γασπαράκη
Σε ένα μικρό επαρχιακό σχολείο, και μάλιστα δημόσιο, κατέληξε για πρώτη φορά το πρώτο βραβείο του Πανελλήνιου Μαθητικού Εργαστηριακού Διαγωνισμού Φυσικών Επιστημών για τα σχολεία της νότιας Ελλάδας. Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε την περασμένη Κυριακή από την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝΕΚΦΕ), με τη συμμετοχή 386 σχολείων με 427 ομάδες, που απαρτίζονταν από 1.281 μαθητές. Το λύκειο των Μολάων -περί αυτού πρόκειται-, αφού επικράτησε στον προκριματικό διαγωνισμό του νομού Λακωνίας, πέρασε στην τελική φάση για τη νότια Ελλάδα, όπου μετείχαν 49 σχολεία, και πήρε την πρώτη θέση ισοβαθμώντας με τη Σχολή Μωραΐτη. «Δεν το περιμέναμε, καθώς δεν είμαστε ούτε ιδιωτικό σχολείο, ούτε κολέγιο. Όταν νίκησαν τα παιδιά, δεν πιστεύαμε στα αυτιά μας», εκμυστηρεύτηκε στην «Α» η Ολυμπία Λεμπούση, λυκειάρχης του σχολείου.
«Κλειδί» το πνεύμα συνεργατικότητας
Ο διαγωνισμός διεξάγεται υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και απευθύνεται σε μαθητές της Α’ και Β’ τάξης Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ. Είναι ο μοναδικός διαγωνισμός όπου οι μαθητές εξετάζονται εργαστηριακά, σε πειραματικές πρακτικές στη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία, σε τριμελείς ομάδες και όχι ως άτομα. Σκοπός του διαγωνισμού είναι η προώθηση μέσα από τα ΕΚΦΕ της ένταξης του πειράματος στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών στη λειτουργία πειραματικών διατάξεων και τη λήψη μετρήσεων, καθώς και η χρήση της επιστημονικής μεθοδολογίας ως μέσο για την επίλυση αυθεντικών προβλημάτων της καθημερινής ζωής.
Ποιο ήταν όμως το «μυστικό» της επιτυχίας των τριών μαθητών της Β’ Τάξης, του Γιώργου Αλειφέρη, της Αδαμαντίας Γραμματικάκη και του Γιώργου Κουσούλη, που τους οδήγησε να συγκεντρώσουν 265 βαθμούς και να ισοβαθμήσουν στην πρώτη θέση με τη Σχολή Μωραΐτη;
«Οι τρεις μαθητές συγκρότησαν μία πολύ δυνατή ομάδα και κατάφεραν να συνεργαστούν άψογα. Αυτή είναι η βασική παράμετρος επιτυχίας, η συνεργατικότητα. Δεν αρκεί μόνο το μυαλό», εξηγεί η κ. Λεμπούση, η οποία έπλεξε το εγκώμιο στον υπεύθυνο καθηγητή. «Τίποτα δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τον χημικό μας, τον Παναγιώτη Καραστατήρη. Δεν ενημέρωσε απλώς τα παιδιά για τον διαγωνισμό, αλλά τα πήρε από το χέρι και τα ενέμπνευσε. Ήταν δίπλα τους για ολόκληρες ώρες, πάντα εκτός ωραρίου. Οι διαγωνισμοί υπάρχουν, όπως και τα παιδιά, αλλά αν δεν υπάρχει ο διαμεσολαβητής, αν δεν υπάρχει ο μέντορας, τίποτα δεν μπορεί να γίνει», προσθέτει. Οι μαθητές προετοιμάστηκαν για τον διαγωνισμό παραμένοντας στο εργαστήριο φυσικών επιστημών του σχολείου ώς τις 3 το μεσημέρι κάθε Πέμπτη επί δύο μήνες.
Τα παιδιά έδειξαν τον δρόμο στους συμμαθητές τους
«Τα παιδιά πήγαιναν επειδή τους άρεσε και όχι για την πρώτη θέση. Παρόλα αυτά, κατάφεραν με την αξία τους να την κερδίσουν», λέει από την πλευρά του ο Χάρης Κουσούλης, πατέρας ενός από τους μαθητές. Το μόνο μελανό σημείο, όπως σημειώνει, ήταν η κλήρωση που έγινε για τον τελικό νικητή της πρώτης θέσης. «Τα κριτήρια θα έπρεπε να ήταν πιο αυστηρά, ώστε να μην υπάρξει ισοβαθμία. Είναι κρίμα που τα παιδιά έχασαν την ευκαιρία συμμετοχής στην Ολυμπιάδα, η οποία μάλιστα θα γίνει και στη χώρα μας, με κλήρωση», τονίζει. Η ομάδα του Λυκείου Μολάων δεν θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό EUSO 2014, καθώς η τύχη «χαμογέλασε» στη Σχολή Μωραΐτη στη δημόσια κλήρωση που έγινε.
Οι τρεις μαθητές πάντως έδειξαν τον δρόμο και στους υπόλοιπους συμμαθητές τους. Μετά τη διάκρισή τους, αυξήθηκε το ενδιαφέρον συμμετοχής σε παρόμοιους διαγωνισμούς. «Την επόμενη ημέρα ένας φιλόλογός μας ενημέρωσε τα παιδιά για έναν ανάλογο διαγωνισμό, αυτή τη φορά σχετικό με τη φιλολογία. Μέσα σε μία ώρα υπήρχαν είκοσι συμμετοχές, τη στιγμή που άλλες φορές ψάχναμε να ‘ψαρέψουμε παιδιά’. Είναι ένα βραβείο που εμπνέει, έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη», σημειώνει η λυκειάρχης.
Ο πανελλήνιος διαγωνισμός ολοκληρώνεται αύριο στη Θεσσαλονίκη, όπου θα διαγωνιστούν τα σχολεία της βόρειας Ελλάδας και θα αναδειχθεί η δεύτερη ομάδα που θα συμμετέχει στον φετινό Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό EUSO 2014.
(πηγή: Αυγή)