Τα στερεότυπα ότι τα αγόρια είναι πνευματικά κατώτερα από τα κορίτσια επηρεάζουν τα παιδιά κατά τα πρώτα σχολικά χρόνια και τα εμποδίζουν στο να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους, υποστηρίζει μια νέα έρευνα.
Οι δάσκαλοι θα πρέπει να διαβεβαιώνουν τα αγόρια ότι είναι εξίσου ακαδημαϊκά με τα κορίτσια και να αποφεύγουν το οτιδήποτε θα μπορούσε να τα κάνει να αισθανθούν μειονεκτικά, όπως το να χωρίζουν τις τάξεις με βάση το φύλο, αναφέρουν οι ερευνητές.
Στο πρώτο στάδιο της μελέτης οι ερευνητές παρουσίασαν σε 238 αγόρια και κορίτσια, ηλικίας 4-10 ετών, διάφορα σενάρια σχετικά με τη συμπεριφορά όπως “αυτό το παιδί θέλει πραγματικά να μάθει και τα πάει καλά στο σχολείο”.
Τα παιδιά κλήθηκαν να μαντέψουν ποιος θα τα πήγαινε καλύτερα δείχνοντας τη φιγούρα ενός αγοριού ή ενός κοριτσιού.
Τα αποτελέσματα της έρευνας που δημοσιεύτηκαν στην επιθεώρηση “Child Development”, έδειξαν ότι από την ηλικία των τεσσάρων ετών τα κορίτσια και των επτά τα αγόρια, εξισώνουν τα κορίτσια με καλύτερη συμπεριφορά και υψηλότερες επιδόσεις στο σχολείο.
Οι ερευνητές κατέληξαν επίσης στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά πιστεύουν πως και οι ενήλικες μοιράζονται μαζί τους την ίδια γνώμη, ότι δηλαδή τα αγόρια ένιωθαν πως οι γονείς τους και οι δάσκαλοί τους δεν περίμεναν απ’ αυτά εξίσου καλές επιδόσεις με τα κορίτσια και ως αποτέλεσμα έχαναν το κίνητρό τους ή την αυτοπεποίθησή τους.
Περαιτέρω τεστ αποκάλυψαν ότι η πεποίθηση στην πνευματική τους κατωτερότητα θα μπορούσε να μεταφραστεί σε χαμηλότερους βαθμούς στο σχολείο για τα αγόρια.
Μια ομάδα 162 μαθητών, ηλικίας επτά και οκτώ ετών, κλήθηκε να απαντήσει σε τεστ ανάγνωσης, γραφής και μαθηματικών αλλά οι μισοί εξ’ αυτών εκ των προτέρων περίμεναν να τα πάνε χειρότερα από τα κορίτσια. Τα αγόρια στα οποία είχαν πει ότι ανέμεναν χαμηλότερη βαθμολογία τα πήγαν χειρότερα στο τεστ απ’ ό,τι όσα δεν είχαν λάβει καμιά τέτοια πληροφορία ενώ οι βαθμοί των κοριτσιών ήταν ανεπηρέαστοι, κάτι που κατά τους ερευνητές υποδεικνύει ότι τα στερεότυπα σχετικά με την κατωτερότητα των αρσενικών βλάπτει τα αγόρια αλλά δεν βοηθά τα κορίτσια.
Σε αντίθεση όταν έλεγαν στα αγόρια πως περίμεναν απ’ αυτά να τα πάνε εξίσου καλά με τα κορίτσια οι βαθμοί τους βελτιώνονταν σημαντικά συγκριτικά με όσα δεν είχαν γεμίσει με τέτοιες προσδοκίες. Και σε αυτή την περίπτωση η απόδοση των κοριτσιών ήταν ανεπηρέαστη.
Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα νέα ευρήματα θα μπορούσαν να μας κάνουν να κατανοήσουμε καλύτερα γιατί πέφτει η απόδοση των αγοριών στο σχολείο από την μεγέθυνση του ρόλου των στερεοτύπων.
(πηγές: Telegraph, enet.gr)