Προτάσεις, ιδέες και υλικό ενάντια στο ρατσισμό και το φασισμό….

« δε θα περάσει ο φασισμός…..»

Με την κατάρρευση της “υπαρκτής ευημερίας” και την απομυθοποίηση των αστικών κομμάτων εξουσίας της μεταπολίτευσης παρουσιάστηκε κενό και πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης και διάδοσης νεοφασιστικών αντιλήψεων και δημιουργίας ακροδεξιών φασιστικών πυρήνων τύπου Χρυσής Αυγής.

Κάτω από την απειλή εξάπλωσης τέτοιου είδους φασιστικών και ρατσιστικών αντιλήψεων στην ελληνική κοινωνία και επειδή το φαινόμενο τείνει να πάρει ανησυχητικές διαστάσεις, ιδιαίτερα ανάμεσα στους μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων, είναι επιβεβλημένη όσο ποτέ η αναζήτηση των αιτών του φαινομένου αλλά και η μνήμη της ιστορίας των αγώνων και των θυσιών του ελληνικού λαού ενάντια στο φασισμό.

Η εκπαιδευτική κοινότητα, ένα κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας που φαίνεται να έχει ανθεκτικές αντιστάσεις στην επέλαση του νεοφασισμού και του ρατσισμού, είναι αναγκαίο να αναλάβει πρωτοβουλίες και δράσεις για την πολιτική και πολιτιστική απομόνωση του νεοναζισμού μέσα στα σχολεία.

Υπηρετώντας αυτήν την ανάγκη εκπαιδευτικοί από τον ΣΥΛΛΟΓΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε ΑΙΓΑΛΕΩ και τη Β΄ ΕΛΜΕ ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ συνέλλεξαν και προετοίμασαν ποικίλο υλικό που περιλαμβάνει: τοπική ιστορία, παιδική-εφηβική λογοτεχνία, τραγούδια, ταινίες, ντοκιμαντέρ, θεατρικά σκετς και δρώμενα, βιβλιογραφία για να το διαθέσει σε όλα τα σχολεία της περιοχής.

Φιλοδοξία της πρωτοβουλίας είναι οι συνάδελφοι/ισσες να αξιοποιήσουν αυτό το υλικό τόσο στις σχολικές γιορτές (28η Οκτώβρη και 17 Νοέμβρη) όσο και σε παράλληλες εκδηλώσεις μέσα σε κάθε σχολείο και σε κάθε τάξη…..

No pasaran….. 

ΠΑΙΔΙΚΗ-ΕΦΗΒΙΚΗ  ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:

Για το Πολυτεχνείο:

– Καλιότσος Παντελής, Η σφεντόνα του Δαβίδ, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2003.

– Κλιάφα Μαρούλα, Οι πελαργοί θα ξανάρθουν, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1993.

– Σαρή Ζωρζ, Τα γενέθλια, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1979.

– Σαρή Ζωρζ, Τα Χέγια, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1987.

– Μάστορη Βούλα, Ένα ένα τέσσερα, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1996.

– Μάστορη Βούλα, Κάτω από την καρδιά της, εκδ. Πατάκη, 1996.

– Μητροπούλου Κωστούλα, Το χρονικό των τριών ημερών. Αθήνα, Μπουκουμάνης, 1974.

Για τον Πόλεμο του 1940, την Κατοχή και την Αντίσταση:

– Ζέη Άλκη, Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1987.

– Κορνήλιος Μανόλης, Πολύ ωραίο το όνομά σου ελευθερία, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα, 1987.

– Ροδοπούλου Σούλα, Το σύνθημα: 40 κόσκινα, εκδ. Μόκας, Αθήνα, 1988.

– Σαρή Ζωρζ, Οι νικητές, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1995.

– Σαρή Ζωρζ, Κόκκινη κλωστή δεμένη, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1992.

– Σαρή Ζωρζ, Όταν ο ήλιος, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1987.

– Βογιατζόγλου Σ., Καβάλα σε δυο φεγγάρια, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1994.

– Δεϊμετζή-Καλιότσου Α., Τα γκρίζα Χρόνια, εκδ. Πατάκης, Αθήνα, 1996.

– Δικαίου Ελένη, Αναζητώντας τους χαμένους ήρωες, εκδ. Πατάκης, Αθήνα, 1998.

– Ζαραμπούκα Σ., Φίλοι, φίλοι, καρδιοφίλοι – ο Λίνος, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1995.

– Μάρρα Ε., Το άδειο μπουκάλι, εκδ. Πατάκης, Αθήνα, 1996.

– Ραβάνης-Ρέντης Δ., Παιδιά της Αθήνας, εκδ. Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα, 1988.

– Σακελλαρίου Χάρης, Αντιστασιακά διηγήματα, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1996.

– Σφαέλλου Κ., Μικροί αγωνιστές, εκδ. Εστία, Αθήνα, 1979.

– Ψαραύτη Λ., Το διπλό ταξίδι, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1987.

– Περγιάλης Νότης, Το κόκκινο πουλί, εκδ. Σύγχρονη εποχή, Αθήνα, 1990.

– Λουντέμης Μενέλαος, Οι κερασιές θ’ ανθίσουν και φέτος, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2007.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΖΙΣΜΟ-ΦΑΣΙΣΜΟ:

– Αγγελής Βαγγέλης, Γιατί χαίρεται και χαμογελάει ο κόσμος πατέρα…: Μαθήματα εθνικής αγωγής και νεολαιίστικη προπαγάνδα στα χρόνια της μεταξικής δικτατορίας, εκδ. βιβλιόραμα, Αθήνα, 2006.

– Ζήσης Παπαδημητρίου, Ο Ευρωπαϊκός Ρατσισμός, Εισαγωγή στο φυλετικό μίσος: Ιστορική, κοινωνιολογική και πολιτική μελέτη, εκδ. Εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2000.

– Pierre Milza, Οι μελανοχίτωνες της Ευρώπης, Η ευρωπαϊκή ακροδεξιά από το 1945 μέχρι σήμερα, εκδ. Scripta, Αθήνα 2004.

– Βασιλική Γεωργιάδου, Η Άκρα Δεξιά και οι Συνέπειες της Συναίνεσης, εκδ. Καστανιώτης, Αθήνα 2008.

– Δημήτρης Ψαρράς, Το κρυφό χέρι του Καρατζαφέρη – Η τηλεοπτική αναγέννηση της ελληνικής Ακροδεξιάς, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2011.

– Πετρίδης Παύλος, Ε.Ο.Ν. Η φασιστική νεολαία του Μεταξά, Αθήνα 2000.

– Μαρίνα Πετράκη, Ο Μύθος του Μεταξά. Δικτατορία και προπαγάνδα στην Ελλάδα, εκδ. Ωκεανίδα,2004.

– Emilio Gentile, Φασισμός, Ιστορία και Ερμηνεία, εκδ. Ασίνη, Αθήνα 2007.

– Στάνλεϋ Πέιν, Η Ιστορία του Φασισμού, εκδόσεις Φιλίστωρ, Αθήνα 2000.

– Robert Paxton, Η Ανατομία του Φασισμού, εκδ. Κέδρος, Αθήνα 2006.

– Σλόμο Βενέτσια, Sonderkommando, μέσα από την κόλαση των θαλάμων αερίων, εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2008.

– Άουσβιτς. Το Γεγονός και η Μνήμη του (συλλογικό), Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2007.

– Mark Mazower, Η Αυτοκρατορία του Χίτλερ, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2009.

– Σπύρος Μαρκέτος, Πώς φίλησα τον Μουσολίνι! Τα πρώτα βήματα του ελληνικού φασισμού, Αθήνα 2006, εκδ. Βιβλιόραμα.

– Ντανιέλ Γκερέν, Η Φαιά Πανούκλα, εκδόσεις Κείμενα, Αθήνα 1976 και 1990.

– Κώστας Πίττας, Η Φασιστική Απειλή και η Πάλη για να την Τσακίσουμε, εκδ. Μαρξιστικό Βιβλιοπωλείο, Αθήνα 2011.

– Νίκος Πουλαντζάς, Φασισμός και Δικτατορία, Η Τρίτη Διεθνής αντιμέτωπη στον φασισμό, εκδ. Ολκός, Αθήνα 1975, επανέκδ. Θεμέλιο – Ινστιτούτο Ν. Πουλαντζάς, Αθήνα 2006.

– Δημητρώφ Γκεόργκι, Ο Φασισμός, εκδ. Πορεία, Αθήνα 1978.

– Γληνός Δημ., Η τριλογία του πολέμου, (επιμ. Γ. Μπουμπούς), Εκδ. Παπαζήση, 2004.

– Ποταμιάνος Γιάννης, Πολυτεχνείο. Νοέμβρης 73 : μνήμες και μηνύματα από τον αντιδικτατορικό αγώνα (αδημοσίευτη μελέτη σε ηλεκτρ. μορφή. Την εξασφαλίζετε σε συνεννόηση με την ΕΛΜΕ).

– Τολιάτι Παλμίρο, Μαθήματα για το φασισμό, εκδ. Οδυσσέας, Αθήνα, 1975.

–  Ο Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος και το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων 1941-1944, Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, Αθήνα, 2005

– Τσάκαλος Γιώργος, Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2000.

ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν από τάξεις μεμονωμένα ή κι από όλο το σχολείο για να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά και οι γονείς και να δραστηριοποιηθούν στον αγώνα κατά του φασισμού.

  • Διδασκαλία μαθημάτων, βιβλίων και ποιημάτων με θέμα τους αγώνες του λαού μας κατά του φασισμού.
  • Διαγωνισμός για τα καλύτερα πεζά, ποιήματα και αφίσες που έφτιαξαν τα παιδιά με θέμα, την αλληλοβοήθεια, τη συνεργασία, τη δημοκρατία και την αλληλεγγύη.
  • Δημιουργία έκθεση ζωγραφικής και φωτογραφίας με θέμα τον αγώνα κατά του φασισμού στην Ελλάδα και στον κόσμο και παρουσίαση στους γονείς.
  • Εικαστικές παρεμβάσεις στο χώρο του σχολείου και της πόλης με γκράφιτι και πανό που θα φτιάξουν τα παιδιά ενάντια στις διακρίσεις, το ρατσισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό.
  • Θεατρικές παραστάσεις και δρώμενα, μουσικές συναυλίες από σχολικά συγκροτήματα με αντιφασιστικά τραγούδια.
  • Προβολή στο σχολείο κινηματογραφικών ταινιών με ανάλογο αντιφασιστικό περιεχόμενο.
  • Προετοιμασία για επίσκεψη στο σχολείο κάποιων αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης ή των αγωνιστών κατά της Χούντας οι οποίοι θα συνομιλήσουν με τα παιδιά και τους γονείς.
  • Παρέμβαση στις σχολικές γιορτές με κείμενα, ποιήματα, θεατρικά, τραγούδια, τα οποία θα δίνουν νόημα και ζωντάνια στις γιορτές.

Να μην αφήσουμε τα παιδιά μας, τη νέα γενιά, έρμαια στα χέρια του νεοναζισμού. Να γράψουμε τις λέξεις ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΑΔΕΛΦΟΣΥΝΗ και ΙΣΟΤΗΤΑ σ’ όλες τις τάξεις, σε όλα τα σχολεία.

Να διαβάσουμε, να ζωγραφίσουμε, να τραγουδήσουμε, να μιλήσουμε, να επικοινωνήσουμε και να σχεδιάσουμε μαθήματα κόντρα στις διακρίσεις, το νεοναζισμό και το ρατσισμό.

Nα θυμηθούμε τους αγώνες του λαού μας ενάντια στο φασισμό, τις θυσίες, τους νεκρούς από την πείνα, τα καμένα χωριά μας και τους εκτελεσμένους αγωνιστές. Να θυμηθούμε και να φωνάξουμε όλοι μαζί:

ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ ΦΑΣΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

ΑΝΤΙΦΑΣΙΣΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

(Σε συνεννόηση με τη Β΄ΕΛΜΕ Δυτ. Αττικής και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε Αιγάλεω μπορούν να βρεθούν για προβολή στα σχολεία αρκετές από τις παρακάτω ταινίες)

Α) ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΟΥ:

1. «Μαθήματα αμερικάνικης ιστορίας»:

Σκηνοθέτης: Tony Kaye. Πρωταγωνιστές: Edward Norton, Edward Furlong, Beverly D`Angelo, Jennifer Lien, Ethan Suplee. Παραγωγή: 1998.Διάρκεια: 115’

Υπόθεση: Ο 16χρόνος Danny γράφει μια ιδιότυπη εργασία για το μάθημα της ιστορίας με θέμα τις περιστάσεις που οδήγησαν στη φυλακή τον μεγαλύτερο αδερφό του Derek. Μέσα από το κείμενο της εργασίας πληροφορούμαστε τα γεγονότα που καθόρισαν τη συμπεριφορά του τελευταίου. Η δολοφονία του πατέρα του τον ωθεί σε μια φιλοσοφία μίσους στην οποία διοχετεύει την αδιαμφισβήτητη ευφυΐα του. Μετατρέπεται σε αρχηγό ενός τοπικού κινήματος νεοναζί για να βρεθεί στη συνέχεια στη φυλακή για διπλή ανθρωποκτονία. Πλήρως αναμορφωμένος πλέον προσπαθεί να σώσει τον αδερφό του ο οποίος τον λάτρευε σαν είδωλο από τη βία και τον φανατισμό που πρέσβευε. Η νεοναζιστική διάθεση στη σύγχρονη Αμερική αποτυπωμένη στο πανί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Μια συγκλονιστική κινηματογραφική εμπειρία, με ουσία και δυνατές ερμηνείες.

2. «ThisisEngland»:

Σκηνοθέτης: Σέιν Μίντοουζ.

Υπόθεση: Καλοκαίρι στην Αγγλία του 1983, της Θάτσερ, του πολέμου των Φόκλαντ και της υψηλής ανεργίας. Ο Σον, δωδεκάχρονο παιδί μιας φτωχής οικογένειας που έχει χάσει τον πατέρα του στον πόλεμο, τριγυρνάει στο Γιορκσάιρ χωρίς φίλους και διωγμένος από το σχολείο του. Εύκολη λεία για την τοπική συμμορία των σκίνχεντ, δηλαδή, η οποία θα τον κάνει να νιώσει ότι επιτέλους ανήκει κάπου. Στο τέλος βλέποντας και ζώντας τη φασιστική κτηνωδία αποχωρεί αηδιασμένος από τη φασιστική συμμορία.

3. «Το μουσικό κουτί»:

Σκηνοθέτης: Κώστας Γαβράς

Υπόθεση: Το μουσικό κουτί είναι πολιτικό κοινωνικό δράμα που σκηνοθέτησε το 1989 ο Κώστας Γαβράς με πρωταγωνίστρια την Τζέσικα Λανγκ (Jessica Lange) στο ρόλο της δυναμικής αμερικανίδας δικηγόρου που υπερασπίζεται τον πατέρα της. Ο τελευταίος κατηγορείται, λίγο προτού μεταναστεύσει στις ΗΠΑ, για εγκλήματα που φέρεται να διέπραξε κατά Τσιγγάνων και Εβραίων, στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ουγγαρία. Το έργο περιστρέφεται γύρω από την προσπάθεια της δικηγόρου να αποδείξει την αθωότητα του πατέρα της, την αγωνία της να μάθει την αλήθεια που φοβάται ότι μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτές τις κατηγορίες και, τελικά, την εσωτερική σύγκρουση που πρέπει να επιλύσει.

4. «Ο Πιανίστας»:

Σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι
Υπόθεση: Πολωνία, 1939. Ένας κορυφαίος Πολωνοεβραίος πιανίστας βρίσκεται έγκλειστος στο γκέτο της Βαρσοβίας. Αποφεύγοντας, για καλή του τύχη, την μοιραία μεταφορά σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, κρύβεται στα ερείπια της βομβαρδισμένης πόλης και, χάρη στις προπολεμικές γνωριμίες του, σε μια ομάδα αντιστασιακών, αλλά κυρίως χάρη στη βοήθεια ενός μουσικόφιλου γερμανού αξιωματικού, κατορθώνει να επιβιώσει… Ο Πιανίστας είναι μια κινηματογραφική μεταφορά της ομώνυμης αυτοβιογραφίας του Εβραίου Πολωνού μουσικού, Βλαντισλάβ Σπίλμαν.

5. «Ο Μεγάλος Δικτάτωρ»:

Σκηνοθεσία: Τσάρλι Τσάπλιν

Υπόθεση: Στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ένας εβραίος κουρέας (Τσάρλι Τσάπλιν) τραυματίζεται πολεμώντας για το φανταστικό έθνος της Τομανία και μένει χρόνια σε ένα νοσοκομείο βετεράνων. Όταν επιστρέφει σπίτι, πολλά έχουν αλλάξει: Ο Αντενόιντ Χίνκελ (επίσης, ο Τσάπλιν) έχει αποκτήσει απόλυτη δύναμη και έχει μετατρέψει την Τομανία σε μια αντισημιτική μηχανή πολέμου. Ενώ υπερασπίζεται το κουρείο του από μια επίθεση, ο κουρέας συναντά την όμορφη Χάνα (Πολέτ Γκοντάρ) και γίνεται ακούσια ο ήρωας του κινήματος αντίστασης που αναπτύσσεται στο γκέτο. Στο μεταξύ, ο Χίνκελ σχεδιάζει να κατακτήσει το γειτονικό έθνος του Ότσερλιχ και να γίνει Παγκόσμιος Αυτοκράτορας. Λόγω της ομοιότητάς τους, οι δυνάμεις της Τομανίας μπερδεύουν τον κουρέα με τον τυραννικό Χίνκελ, γεγονός που οδηγεί τον εβραίο κουρέα να απονείμει δικαιοσύνη απευθύνοντας στους πολίτες μία από τις πιο συγκινητικές ομιλίες που έχουν αποτυπωθεί σε φιλμ. 

Β) ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ:

1. «Η ζωή είναι ωραία»:

Σκηνοθεσία: Ρ. Μπενίνι.

Υπόθεση: Ήρωας της ταινίας είναι ο Γκουίντο, ένας χαριτωμένος άνθρωπος με παιδική αθωότητα. Eίναι το 1939, και έχει έρθει στο Aρέτσο, όπου με κέφι και χιούμορ αναζητεί την τύχη του και τον έρωτα, αδιαφορώντας για τον αυξανόμενο αντισημιτισμό και φασισμό που τον περιβάλλει. O Γκουίντο ερωτεύεται την Nτόρα, μια όμορφη δασκάλα. Mερικά χρόνια αργότερα, ο Γκουίντο και η Nτόρα έχουν παντρευτεί και έχουν έναν γιο. Όμως οι προκαταλήψεις, που κάποτε ο Γκουίντο αγνοούσε, έχουν γίνει τώρα Φυλετικοί Nόμοι, τους οποίους πρέπει να αντιμετωπίσει. Πάντως, ο Γκουίντο είναι αποφασισμένος να προστατέψει το γιο του από τη βάρβαρη πραγματικότητα της ζωής τους. H απόφασή του αυτή γίνεται θέμα ζωής και θανάτου, όταν ο Γκουίντο και ο γιος του στέλνονται σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. H Nτόρα επιβιβάζεται κι εκείνη στο ίδιο τρένο, και τώρα ο Γκουίντο θα πρέπει να εκμεταλλευθεί στο έπακρο τη φαντασία και το κουράγιο του για να σώσει αυτούς που αγαπά. Για πρώτη φορά στην ιστορία του κινηματογράφου ένα τόσο “βαρύ” θέμα, όπως το ολοκαύτωμα, κινηματογραφείται σαν μια πικρή κομεντί, που ισορροπεί επιδέξια ανάμεσα στο γέλιο και το δάκρυ, το τραγικό και το κωμικό, τη βαρβαρότητα και την αθωότητα. Tο La vita e bella είναι ένας ύμνος στο θαύμα της ζωής, στον αγώνα του ανθρώπου για επιβίωση και συνάμα ένας υπέροχος σαρκαστικός χλευασμός στη ζοφερότητα και τη σκοτεινιά του θανάτου.

2. «Οι Γερμανοί ξανάρχονται»:

Σκηνοθεσία: Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου

Υπόθεση:  Ένας φιλήσυχος οικογενειάρχης μετά τον Πόλεμο και την Κατοχή στην Αθήνα βλέπει τα εμφύλια πάθη να θεριεύουν και όλοι να έχουν ξεχάσει το δράμα της Κατοχής. Μια μέρα στον ύπνο του βλέπει ένα όνειρο πως οι Γερμανοί ξανάρχονται και όλοι αρχίζουν να ξαναζούν την αγριότητα που ζούσαν, μέχρι πριν λίγα χρόνια.

 3. «Το ξυπόλητο τάγμα»:

Σκηνοθέτης: Γκρεγκ Τάλλας (Γρηγόρης Θαλασσινός).

Υπόθεση: Το Ξυπόλητο τάγμα είναι η αληθινή ιστορία 160 παιδιών που η δράση τους πήρε διαστάσεις μύθου, όταν διώχτηκαν από τα ορφανοτροφεία της Θεσσαλονίκης από τους Ναζί κατακτητές, στα χρόνια της κατοχής του B΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα παιδιά μεταβάλλονται σε ένα είδος καλόκαρδης ηρωικής συμμορίας που κλέβει από τους Γερμανούς και τους μαυραγορίτες για να συντηρεί τα μέλη της κι όσους μπορεί από τον κόσμο γύρω της.
Eπίσης, πέρα από την αρωγή που παρείχαν στο κόσμο κατάφερναν με την εξυπνάδα και το κουράγιο τους να βοηθούν την Αντίσταση βρίσκοντας τρόπους να φυγαδεύουν στη Μέση Ανατολή Έλληνες, Αμερικάνους και Εγγλέζους αξιωματικούς
με σκοπό να ενωθούν με τους εκεί συμμαχικούς στρατούς.

Γ) ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ:

1.  «Βρωμοέλληνες»:

Του Στέλιου Κούλογλου.

Η αντιμετώπιση των Ελλήνων μεταναστών στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1920. Μέσα από ιστορική έρευνα, μαρτυρίες και αφηγήσεις Ελλήνων μεταναστών παρουσιάζεται ανάγλυφα η βία, ο ρατσισμός και οι φυλετικές διακρίσεις που αντιμετώπισαν οι Έλληνες μετανάστες στις ΗΠΑ.

2.  «Βίαιος Αύγουστος»:

Το φοβερό ρατσιστικό πογκρόμ που αντιμετώπισαν οι Έλληνες μετανάστες στο Τορόντο του Καναδά το καλοκαίρι του 1918.

 3.  «Το αυγό του φιδιού»: Της Νίνας Γεωργιάδου.

Εκπληκτική δουλειά που προσπαθεί να εξηγήσει πώς η άνοδος του φασισμού συνδέεται με την οικονομική κρίση. Συνδυάζει την ιστορική ματιά με σύγχρονη κοινωνική θεωρία και δίνει στοιχεία για το νεοναζισμό από την Ελλάδα, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

4. «Ένα τραγούδι για τον Αργύρη»: Η συγκινητική ιστορία του Αργύρη Σφουντούρη, 4χρονου που επέζησε της κτηνώδους σφαγής των Γερμανικών Δυνάμεων κατοχής, την 10η Ιουνίου 1944 στο Δίστομο, όταν σε λιγότερο από δύο ώρες σκοτώνονται 218 κάτοικοι του χωριού-γυναίκες, άνδρες, γέροι, μωρά και βρέφη, μέσα από το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Στέφαν Χάουπτ.
Εξαιρετικά επίκαιρο εν όψει της γνωστής υπόθεσης των αποζημιώσεων του Διστόμου που εκδικάσθηκε στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης περί τα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου μετά από προσφυγή του Γερμανικού Κράτους κατά των ιστορικών αποφάσεων της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου (2000) και του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της Ρώμης (2008) και οι οποίες αποτελούν σημαντική νίκη στη δικαίωση των Ελλήνων θυμάτων του Ναζισμού και τις γερμανικές αποζημιώσεις. Εξαιρετικά επίκαιρο θυμίζοντας στην ελληνική κυβέρνηση να πράξει επί τέλους το ιστορικό της χρέος και να διεκδικήσει τις αποζημιώσεις από την Γερμανία, ως Ελλάδα, τη μόνη ευρωπαϊκή χώρα που ΔΕΝ έχει αποζημιωθεί από την Γερμανία. Εξαιρετικά επίκαιρο για τους αναγκαίους συνειρμούς που παράγονται από την δική μας κατάσταση ως λαού-βορρά στην «εξυπηρέτηση του χρέους» των δανειστών μας, Γερμανών και λοιπών Ευρωπαίων.

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΟ ΕΟΡΤΩΝ

1.  Για την 28η Οκτώβρη 1940:

– Ψηλά τα χέρια Χίτλερ του Δ. Μαριόλη.

– Τρεις ναζί στην Κόλαση μαζί του Β. Αναστασιάδη

– Ημερολόγια Κατοχής της Δήμητρας Οικονόμου.

2.  Για το Πολυτεχνείο:

– Το χρονικό του Πολυτεχνείου της Ζωής Σπυροπούλου.

– Η ιστορία μιας νύχτας του Δ. Μαριόλη.

– Το καφενείον η Ελλάς του Δ. Μαριόλη.

ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ:

– Το Αιγάλεω στην Κατοχή και στην Αντίσταση 1940-1944.

– Το Στρατόπεδο Χαϊδαρίου, ένας μαρτυρικός τόπος.

 Κείμενα παιδικής λογοτεχνίας για δουλειά στην τάξη:

– Το κόκκινο πουλί του Νότη Περγιάλη

– Ο Σύνδεσμος του Ν. Περγιάλη

– Ο Ντάκος του Χάρη Σακελαρίου

– Ψηλά, μαζί με όλους τουτ Χ. Σακελαρίου

 Το φάκελο θα συνοδεύει:

–  Ένα μουσικό CD με αντιφασιστικά τραγούδια από όλο τον κόσμο.

– «Το αυγό του φιδιού», ντοκιμαντέρ της Νίνας Γεωργιάδου.

–  «Βρωμοέλληνες», ντοκιμαντέρ του Στ. Κούλογλου.

(πηγή: alfavita)

Share
Κατηγορίες: Παιδευτικές προτάσεις. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/vhosts/paidevo.gr/httpdocs/teachers/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399