Σύμφωνα με έρευνα του υπουργείου παιδείας της Ιταλίας, τον Φεβρουάριο του 2011, 70.000 μαθητές στην Ιταλία διαγνώστηκαν με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Σύμφωνα με τα τελευταία επιστημονικά δεδομένα, το ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού που εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία είναι περίπου 3-5%. Αν λοιπόν υπολογίσουμε με βάση αυτό το ποσοστό και όλες τις αδιάγνωστες περιπτώσεις, τότε ο αριθμός των παιδιών που έχουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες φτάνει στα 200.000 παιδιά και νέους.
Μητέρες και πατέρες που νοιώθουν ότι νοιώθουν ότι χάνεται στο κενό όλη η προσπάθεια που κάνουν τα παιδιά τους για να παρακολουθήσουν τις σχολικές εργασίες. Η ατελείωτη επανάληψη ποίησης, οι πίνακες πολλαπλασιασμού και τα θεωρήματα, ο πρόλογος της Ιλιάδας. Γονείς που βιώνουν την απόγνωση στις συναντήσεις γονέων και εκπαιδευτικών, κάθε φορά που ακούν ότι το παιδί τους είναι περιθωριοποιημένο, δεν μπορεί να παρακολουθήσει το μάθημα και τις σχολικές εργασίες. Ένα παιδί που μοιάζει αδιάφορο για όσα συμβαίνουν μέσα στην τάξη, πράγμα που παράλληλα σημαίνει ότι το παιδί θα έχει και χαμηλή επίδοση. Μετά το σχολείο, στο σπίτι, αρχίζουν οι επιπτώσεις της χαμηλής επίδοσης στο σχολείο, οι ώρες για σπορ και αθλήματα περικόπτονται γιατί πρέπει να «μελετήσει για να καλύψει τα κενά». Ακολουθεί καταπίεση και εκβιασμός: “όταν τελειώσεις την ιστορία σου, μπορείς να βγεις έξω να παίξεις».
Στο τέλος, όταν τα πράγματα φτάσουν το έπακρο, φτάνουμε στο σημείο να αποφασίσουμε να δει το παιδί ένας ειδικευμένος ψυχίατρος στις μαθησιακές δυσκολίες. Μετά από λεπτομερή έλεγχο, ο «περιθωριοποιημένος και διαφορετικός» μαθητής, διαγνώσκεται με δυσλεξία ή με δυσκολίες στα μαθηματικά/ στον γραφικό χαρακτήρα και παίρνει στα χέρια του μια γνωμάτευση ειδικών μαθησιακών δυσκολιών καθώς και τις πρώτες οδηγίες για το τι να κάνει.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι τις περισσότερες φορές, αυτή η γνωμάτευση φέρνει σε αντιπαράθεση τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς γιατί μέχρι πριν από λίγο καιρό δεν υπήρχε ανταπόκριση του παιδιού στο εκπαιδευτικό αναλυτικό πρόγραμμα.
Παρόλα αυτά, αρχίζοντας από αυτό το σχολικό έτος, μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, δικαιούνται να χρησιμοποιήσουν βοηθητικά εκπαιδευτικά και τεχνολογικά εργαλεία, έτσι ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν στα καθήκοντά τους, ενώ παράλληλα εξαιρούνται από εργασίες οι οποίες είναι ιδιαίτερα δύσκολες δεδομένων των αδυναμιών που έχουν.
Στις 20 Ιουλίου του περασμένου χρόνου, τέθηκε σε εφαρμογή ο νόμος 170/2010 ο οποίος έδωσε τελικά την αναγνώριση που αξίζει στην δυσλεξία, την δυσορθογραφία, την δυσγραφία και την δυσαριθμησία, αναγνωρίζοντάς τες ως ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Βάσει αυτού του νόμου, οι μαθητές έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν εργαλεία σύνθεσης και ανάλυσης φωνής, το οποία τους επιτρέπουν να μαθαίνουν περισσότερο ακούγοντας, παρά διαβάζοντας το μάθημα. Μπορούν ακόμη να χρησιμοποιούν επεξεργαστές κειμένων με ορθογράφους και πολλά άλλα βοηθητικά προγράμματα. Οι μαθητές πανεπιστημίου με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, δικαιούνται να χρησιμοποιούν βοηθητικά εργαλεία και τρόπους από την στιγμή που δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις μέχρι και να πάρουν το πτυχίο τους.
Αυτός ο νόμος, είναι μόνο η αρχή, μιας δύσκολης περιόδου προσαρμογής ανάμεσα στις οικογένειες και στα ιδρύματα, αλλά ελπίζουμε ότι η επιθυμία όλων είναι να βρεθούν οι καλύτερες δυνατές λύσεις στο πρόβλημα των μαθητών, να ενθαρρύνουμε τους εκπαιδευτικούς να ανανεώσουν την άποψή τους και να οδηγήσουν σε θετικά αποτελέσματα. Ελπίζουμε ακόμη ότι στο σύντομο προσεχές μέλλον, θα έχει ανοίξει ένας δρόμος σίγουρος για μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι όπως όλοι ξέρουμε έχουν μια διαφορετική ευφυία, την οποία όμως τους έχουμε στερήσει το δικαίωμα να την αναπτύξουν.
Όπως είπε ο Arthur Schopenhauer,»η ιδιοφυία και η τρέλλα έχουν κάτι κοινό: και οι δύο ζουν σε ένα κόσμο εντελώς διαφορετικό από τον κόσμο στον οποίο βρίσκονται οι υπόλοιποι”
by Maria Lucia Sireci
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Η δυσλεξία στα Ιταλικά σχολεία. Ένας νόμος πρότυπο
Ο δυσλεκτικός μαθητής εξαιρείται από:
– Το να διαβάζει δυνατά μέσα στην τάξη
– Το να γράφει καθ΄ υπαγόρευση και το να αντιγράφει από τον πίνακα.
– Να γράφει γρήγορα καθ΄ υπαγόρευση
– Να κρατά σημειώσεις κατά την διάρκεια του μαθήματος
– Να κρατά σημειώσεις σε πλάγια γράμματα ή σε μικρά
– Να γράφει από τον πίνακα.
– Να διαβάζει και να γράφει ρωμαϊκά νούμερα
– Να χρησιμοποιεί λεξικό
– Να αποστηθίζει τους πίνακες του πολλαπλασιασμού
– Να κλίνει ρήματα
– Να μαθαίνει γραμματικούς κανόνες, τύπους, ποιήματα και ορισμούς.
Σε πολύ δύσκολες περιπτώσεις οι μαθητές, μπορεί να εξαιρεθούν από:
– Να μελετούν γραπτό λόγο ξένης γλώσσας
– Να αντιγράφει από το πρόχειρο στο καθαρό
– Να αντιγράφει κείμενα, μαθηματικές εκφράσεις ή εργασία στο σπίτι
– Μεταφράσεις.
Με τον όρο βοηθητικά εργαλεία εννοούμε:
– Ειδικά λογισμικά για ανάγνωση, γραφή και μελέτη
– Φύλλα εργασίας κλίσης ρημάτων
– Να χρησιμοποιούν ορθογράφο και συντακτικό διορθωτή στον υπολογιστή
– Να χρησιμοποιούν αριθμομηχανή
– Ειδικά λογισμικά για ανάγνωση, γραφή και μελέτη
– Φύλλα κλίσης ρημάτων,
– Πίνακες με μονάδες μετρήσεων καθώς και γεωμετρικούς τύπους
– Πίνακα της αλφαβήτου
– Πίνακα πολλαπλασιασμού
– Πίνακα με τις μουσικές νότες
– Γλωσσάριο τεχνικών όρων
– Μαγνητόφωνο
– Ηλεκτρονικό λεξικό ξέων γλωσσών
– Ψηφιακό μεταφραστή
– Ψηφιακά βιβλία και ψηφιακά σχολικά βιβλία
– Λεπτομερείς χάρτες μαθήματος
– Εικονογραφημένα λεξικά
– Πρόγραμμα ηλεκτρονικό για να δημιουργεί νοητικούς, ιστορικούς και γεωγραφικούς χάρτες
– Λίστα σημειώσεων όταν λέει προφορικά το μάθημα
– Αριθμογραμμή
– Ημερολόγιο
– Νοητικούς χάρτες
– CD or MP3 με ακουστικά
– Ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες
– Βιβλία σκαναρισμένα ή σε μορφή pdf
(πηγή: ameagreek.gr)