Το υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε έρευνα για τα ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ, με απώτερο στόχο την αύξηση του ποσοστού των μαθητών που πάνε στην τεχνική εκπαίδευση.
Με τη γνωστή, πλέον, τακτική, της επιβεβαίωσης της πολιτικής του και των σχεδίων του, μέσω ερευνών, μελετών και γκάλοπ, το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να κατευθύνει όλο και περισσότερους μαθητές προς την τεχνική εκπαίδευση. Έτσι, προχτές, δημοσίευσε στοιχεία από μελέτη και γκάλοπ για την κατάσταση στα ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ.
Σύμφωνα με μελέτες του CEDEFOP (Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης), που παραθέτει η κυβέρνηση, «οι προσφερόμενες θέσεις εργασίας για άτομα με μεσαίο επίπεδο προσόντων θα αποτελούν το 50% των συνολικά προσφερόμενων θέσεων εργασίας. Αντίστοιχες προβλέψεις υπάρχουν και για την Ελλάδα».
Επίσης, αναφέρεται ο «σημαντικός ρόλος της Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, η οποία, πέρα από τους γενικούς εκπαιδευτικούς στόχους, έχει ως μέλημα τη δημιουργία επαγγελματιών μεσαίου επιπέδου προσόντων, για τη στελέχωση των επιχειρήσεων και των παραγωγικών μονάδων». Όπως γίνεται φανερό και απ’ τα παραπάνω, το υπουργείο δεν ενδιαφέρεται να φτιάξει την κατάσταση στην Τεχνική – Επαγγελματική Εκπαίδευση, αλλά θέλει να «στείλει» μαθητές προς αυτή, γιατί η «αγορά» (οι επιχειρήσεις) χρειάζεται «επαγγελματίες μεσαίου επιπέδου προσόντων».
Η αφετηρία της κριτικής δεν μπορεί να είναι άλλη απ’ το ότι, στον 21ο αιώνα, το 12χρονο σχολείο για όλους πρέπει να είναι υποχρεωτικό και από εκεί και πέρα ο μαθητής να επιλέγει αν θέλει να πάει στην Ανώτατη Εκπαίδευση ή σε μια επαγγελματική σχολή. Αυτά, βέβαια, ούτε που περνάνε απ’ το μυαλό της κυβέρνησης, γιατί αντιμετωπίζουν το σχολείο ως ένα εργαστήριο κατασκευής αυριανών ευέλικτων και αναλώσιμων εργαζομένων. Έτσι, τους παρέχουν τις γνώσεις και τις «δεξιότητες» που, κάθε στιγμή, ζητούν οι εργοδότες.
Σήμερα χρειάζονται μια μεγάλη μάζα μισο-μορφωμένων εργαζομένων, που θα αλλάζουν πολλά επαγγέλματα με σπουδές κατάρτισης. Συνεπώς, οι μαθητές των ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ θα πρέπει να αυξηθούν, αφού είναι οι πιο άμεσα εκμεταλλεύσιμοι μαθητές.
25% επιλέγει το Επαγγελματικό Λύκειο
Σήμερα, σύμφωνα με την έρευνα, το 75% του μαθητικού δυναμικού επιλέγει το Γενικό Λύκειο και το 25% το Επαγγελματικό Λύκειο. Για την αναλογία αυτή το υπουργείο Παιδείας δίνει μια σειρά από λόγους (έλλειψη ενημέρωσης για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, αδυναμία σύνδεσης με την αγορά εργασίας κ.ά.).
Τις ΕΠΑΣ επιλέγει το 17% και τα ΕΠΑΛ το 83%. Σύμφωνα με την έρευνα οι λόγοι που δεν επιλέγονται οι ΕΠΑΣ είναι «η μη παροχή απολυτήριου τίτλου λυκείου, η στέρηση από τους αποφοίτους των ΕΠΑΣ της δυνατότητας επαγγελματικής ανέλιξης μέσω ανώτερων σπουδών, ο ανορθολογικός διαχωρισμός των ειδικοτήτων μεταξύ ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, αλλά και η μη εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας στις Επαγγελματικές Σχολές του υπουργείου Παιδείας».
Στα ΕΠΑΛ λειτουργούν 19 ειδικότητες κατανεμημένες σε 12 τομείς. Οι μαθητές προτιμούν περισσότερο τομείς που ανήκουν στον κλάδο των υπηρεσιών σε σχέση με αυτούς των βιομηχανικών και τεχνικών ειδικεύσεων. Στις ΕΠΑΣ είναι θεσμοθετημένες 33 ειδικότητες, απ’ τις οποίες λειτουργούν οι 21. Οι μαθητές προτιμούν τους τομείς της Κομμωτικής και Αισθητικής (41%), τις τεχνικές ειδικότητες Θερμοϋδραυλικών, Ηλεκτρολόγων, Αερίων Καυσίμων και Αμαξωμάτων (32%) και τις παραϊατρικές ειδικότητες Βοηθών Φαρμακείων και Φυσιοθεραπευτών (14%).
Για την υλικοτεχνική υποδομή η έρευνα δίνει τα εξής στοιχεία: Λειτουργούν 3.618 εργαστήρια, 32 αίθουσες Γραμμικού Σχεδίου, 11 αίθουσες Ελεύθερου Σχεδίου και 102 εργαστήρια Φυσικής – Χημείας. Από το σύνολο των εργαστηρίων τα 2.773 λειτουργούν σε Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα (ΣΕΚ) και τα υπόλοιπα 990 σε ΕΠΑΛ.
(Πηγή: ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ)