Το παιδί μου έχει μαθησιακές δυσκολίες
Της Σίλειας Δημουλή – ψυχολόγου
Η ελλειμματική προσοχή είναι μια διαταραχή που επηρεάζει την ικανότητα ενός ατόμου να έχει ανάλογη με την ηλικία του συμπεριφορά στον τρόπο που κινείται (υπερκινητικότητα), που συμπεριφέρεται (παρορμητικότητα) και που συγκεντρώνεται όταν μελετάει (διάσπαση προσοχής).
Πώς εντοπίζεται;
Το παιδί με τη δυσκολία αυτή παρουσιάζει εύκολη και συχνή διάσπαση προσοχής. Συνεχώς κοιτάζει γύρω του, το κεφάλι περιστρέφεται διαρκώς και παρακολουθεί τι κάνουν οι άλλοι. αποσπάται από την εργασία του εξαιτίας θορύβων μέσα στην τάξη ή έξω από αυτή, στο διάδρομο ή στο προαύλιο.
επίσης, δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε μια συγκεκριμένη εργασία για αρκετό χρονικό διάστημα, όπως είναι ένα εικοσάλεπτο. Πολλές φορές, όταν ξεκινά μια εργασία, χάνει τη συγκέντρωσή του και στην πορεία αλλάζει δραστηριότητα. Οι λεπτομέρειες δεν είναι κάτι που θα το απασχολήσουν, καθώς δυσκολεύεται και δεν θυμάται εύκολα ημερομηνίες και ονόματα. Δεν του είναι εύκολο να παρακολουθήσει οδηγίες και πρέπει κάποιος να είναι κοντά του ως «επιτηρητής» προκειμένου να τελειώσει μια δουλειά. Έχει αρκετή ακαταστασία στα πράγματά του και για αυτό θα το δούμε να ψάχνει πολύ συχνά τη γόμα, το μολύβι ή ακόμα και το βιβλίο του την τελευταία στιγμή. Δεν θυμάται καθημερινές δραστηριότητες και σχολικές υποχρεώσεις και δεν σημειώνει τις εργασίες του. Όταν έχει μια δύσκολη εργασία δεν την ξεκινάει, αλλά προσπαθεί να την αποφύγει. Πολλές φορές δείχνει να μην ακούει όταν κάποιος του απευθύνει το λόγο και ζητά να του επαναλάβουν ό,τι έχει μόλις ειπωθεί.
άλλες φορές κινεί νευρικά τα χέρια ή τα πόδια ή στριφογυρίζει στη θέση του. χτυπάει ρυθμικά τα δάχτυλά του ή ένα στυλό στο θρανίο, αλλάζει θέσεις και λικνίζεται πάνω στην καρέκλα του. Γυρίζει πίσω συνεχώς, ενώ κάνει αρκετό θόρυβο σε διάφορες στιγμές που θα έπρεπε να είναι ήσυχο. Δεν μπορεί να ρυθμίσει την ένταση της φωνής του ενώ πολλές φορές διακόπτει κάποιον που μιλάει.
Πώς αντιμετωπίζεται;
Για το παιδί με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα είναι αναγκαίες οι συχνές επαναλήψεις, ακόμα και ανά 2 σειρές. Και αυτό με πολλή υπομονή και κατανόηση. Τα γλωσσικά μαθήματα και αυτά που θέλουν αποστήθιση είναι καλό να διαβάζονται με κάποιον ενήλικα. Όσες φορές και αν θέλει το παιδί να του επαναλάβουμε κάτι, οφείλουμε να το σεβαστούμε.
το να κάτσει στην καρέκλα του είναι δύσκολο, οπότε ας το αφήσουμε αν τριγυρνάει εδώ και εκεί. Ακόμα και όταν δεν μας κοιτάζει, εκείνο ακούει και του είναι πιο εύκολο να το επαναλάβει. Πολλές φορές χρειάζονται κάποιου είδους φάρμακα που απαλύνουν την ένταση του παιδιού, όταν εκείνο δεν παύει να είναι σε υπερδιέγερση ακόμα και στον ύπνο του.
Πού θα απευθυνθούμε;
Στα Κέντρα διάγνωσης και Αξιολόγησης (ΚΔΑΥ) και στα Ιατροπαιδαγωγικά Ινστιτούτα, στα οποία μπορεί να υπάρξει σαφής διάγνωση για τη δυσκολία του παιδιού.
σε ιδιώτες ψυχολόγους και ειδικούς παιδαγωγούς οι οποίοι θα βοηθήσουν τόσο το μαθησιακό κομμάτι όσο και την ενίσχυση της προσωπικότητάς του.
Αν θέλετε να δείτε ένα παιδί με υπερκινητικότητα, μπείτε στο www.youtube.com πατώντας το ADHD. Θα εμφανιστούν διάφορα περιστατικά που μπορούν να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε αν το παιδί σας έχει υπερκινητικότητα.
–