Ένα μάθημα τέχνης, βασισμένο στην ιστορία της ιατρικής, με πρωταγωνιστές θεούς και ήρωες της ελληνικής μυθολογίας κάνουν κάθε Πέμπτη οι μικροί νοσηλευόμενοι στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου.
«Εργαλείο» για το μάθημα είναι τρία τεραστίων διαστάσεων εικαστικά έργα που φιλοτεχνήθηκαν στον Τομέα Εικαστικών Παρεμβάσεων και Εφαρμογών του Παπαγεωργίου και αναρτήθηκαν πρόσφατα στις μετόπες του χώρου υποδοχής του Νοσοκομείου.
Τα έργα αυτά αφηγούνται την ιστορία της ιατρικής, ξεκινώντας από την ελληνική αρχαιότητα.
Το «ταξίδι» των μικρών νοσηλευομένων στα βάθη της ιστορίας ξεκινά με «ξεναγό» τον καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ Αντώνη Φιλιππόπουλο, ο οποίος τους μιλάει για τον γιατρό των θεών, τον Απόλλωνα και για τον γιο του, τον Ασκληπιό, που μαθήτευσε κοντά στον Κένταυρο Χείρωνα.
Τους μιλά και για τις κόρες του Ασκληπιού, την Υγεία, την Ιασώ, την Πανάκεια, την Αίγλη και την Ακεσώ, αλλά και για τους γιους του, τον Μαχάονα και τον Ποδαλείριο, οι οποίοι αναφέρονται από τον Όμηρο ως στρατιωτικοί γιατροί στην εκστρατεία στην Τροία.
Τα παιδιά μαθαίνουν για τα Ασκληπιεία, που εκτός από χώροι λατρείας του Ασκληπειού ήταν και θεραπευτήρια και υπήρχαν πάνω από 600 στον ελλαδικό χώρο.
Όλα αυτά γίνονται στο πλαίσιο του μαθήματος «Η εικαστική αγωγή στο δημοτικό σχολείο» (Καινοτόμος δράση: Παρέμβαση καλλιτέχνη στο σχολικό χώρο), που πραγματοποιείται για πρώτη φορά φέτος στο Παπαγεωργίου.
«Το πρώτο μάθημα το παρακολούθησαν έξι παιδιά. Δεν είναι ακριβώς μάθημα, με την κλασική έννοια του μαθήματος. Είναι διάρκειας 20 λεπτών και το αντικείμενο είναι η ιστορία της ιατρικής, όπως απεικονίζεται στα έργα που είναι αναρτημένα στις μετόπες. Κάθε φορά έρχονται διαφορετικά παιδιά γιατί βγαίνουν από το νοσοκομείο. Τα παιδάκια που κατεβαίνουν μπορεί να είναι από 5 έως 13 ετών και αυτά που έρχονται στο μάθημα είναι τα παιδιά που μπορούν να κατέβουν, π.χ. αυτά που έχουν απλές κακώσεις ή που έχουν κάνει εγχειρήσεις σκωληκοειδίτιδας, βουβωνοκήλης κ.λπ.» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Φιλιππόπουλος και προσθέτει:
«Πέρσι τους έκανα μυθολογία, αλλά με έντυπα. Τους έδινα ένα έντυπο που το τυπώνουμε μαζί με τη δασκάλα του Ειδικού Σχολείου του Νοσοκομείου και τους έκανα μία παράδοση πάνω στα ρεύματα της τέχνης. Τα απλά ρεύματα, τα οποία τους εξηγούσα με βάση τη μυθολογία, τα λάτρευαν. Τώρα δίνουμε σε όλα ένα μπλοκ να κρατάνε σημειώσεις. Τα παιδιά αυτά θα φύγουν με το καλό, θα πάνε σπίτια τους.
Τους ζητάμε, όταν θα έρθουν για την πρώτη επανεξέταση, να μας φέρουν τι έχουν ζωγραφίσει, εμπνεόμενα από αυτά που είδαν και άκουσαν. Πληροφορήθηκα πως ήδη παραδίδουν ζωγραφιές τους στις προϊστάμενες των τμημάτων, όταν έρχονται για επανεξέταση, πράγμα που σημαίνει ότι σε δύο χρόνια τα έργα τους θα είναι τόσα που θα γίνει μια πολύ ωραία έκθεση.
Αυτό είναι ένα βήμα. Είναι μερικά παιδιά που τα ρωτάω: ξέρεις τι είναι ο Ασκληπιός; Και μου λένε: βεβαίως και ξέρω. Χαίρομαι, γιατί ορισμένα έχουν πολύ καλό επίπεδο και διψάνε να πάρουν παραπάνω γνώσεις. Αυτό είναι το κοινωνικό κομμάτι- δεν είναι μόνο η τέχνη, είναι οι προεκτάσεις».
«Σε όλα τα δημόσια νοσοκομεία υπάρχει σχολείο, όπου υπηρετούν εκπαιδευτικοί είτε ειδικής αγωγής είτε γενικής αγωγής για να μην χάνουν τα παιδιά τα μαθήματά τους και για την ψυχολογική υποστήριξή τόσο των ίδιων όσο και των γονιών. Αν τα παιδιά μείνουν πολύ καιρό στο νοσοκομείο, δίνουμε αναλυτική βαθμολογία, ελέγχους και βεβαιώσεις για το σχολείο τους. Υπάρχουν μαθητές που μπαινοβγαίνουν και μένουν από μία ημέρα μέχρι ένα μήνα για νοσηλεία.
Οι μαθητές τους σχολείου μπορεί να είναι 7-8 από την παιδιατρική ή παιδοχειρουργική κλινική. Τα μαθήματα γίνονται σε χώρους που δάνεισε το νοσοκομείο, στις κλινικές, στο χώρο διαλέξεων της παιδοχειρουργικής ή επί κλίνης. Το σχολείο λειτουργεί όπως τα μονοθέσια σχολεία- γίνεται διδασκαλία και ανατίθενται καθήκοντα. Περιπτώσεις ειδικής αγωγής είναι τα παιδιά που έχουν επιληψία, αυτισμό νοητική υστέρηση και μαθησιακές δυσκολίες» εξηγεί, από την πλευρά της, η δασκάλα του Ειδικού Σχολείου του Παπαγεωργίου Όλγα Ιωαννίδου.
(πηγές: nooz.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ)