Μια ομάδα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ της Μεγάλης Βρετανίας και το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο της Ροντίνια της Βραζιλίας κατάληξε στο συμπέρασμα για τα μέλη της φυλής Amondawa που κατοικούν στη ζούγκλα του Αμαζονίου, ότι είναι ξένη κάθε έννοια που αφορά το χρόνο. Τα συμπεράσματά τους αυτά δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Language and Cognition».
Η πρώτη επαφή τους με την φυλή Amondawa έγινε το 1986, όπου και διαπίστωσαν πως από τη γλώσσα τους απουσιάζουν εκείνες οι γλωσσικές δομές, οι λέξεις που να μπορούν να συσχετίζουν τα γεγονότα με το χρόνο, όπως για παράδειγμα «δουλειά καθ’ όλη τη διάρκεια της νύκτας».
Όπως ανέφερε ο Chris Sinha, οι άνθρωποι αυτής της φυλής μιλώντας για ένα μεμονωμένο γεγονός ή για αλυσίδα γεγονότων δεν τα εξετάζουν από την άποψη της οριοθέτησής τους στο χρόνο. Στην γλώσσα αυτής της φυλής δεν υπάρχουν λέξεις όπως «χρόνος», «μήνας» ή «έτος». Επιπλέον, οι ιθαγενείς της φυλής δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη αναφορά στις ηλικίες τους, αλλά ονομάζονται διαφορετικά σε διαδοχικές φάσεις της ζωής τους, ή σε κάποιες περιόδους που συμβαίνει να παίζουν κάποιο διαφορετικό ρόλο μέσα στην κοινότητά τους. Είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό το γεγονός ότι δεν έχουν ιδέα για την έννοια της κίνησης στο χώρο και το χρόνο. Ωστόσο, όποτε μέλη της κοινότητας επιδοθούν στην εκμάθηση άλλων γλωσσών, όπως για παράδειγμα τα Πορτογαλικά, καταφέρνουν να χρησιμοποιούν τις αντίστοιχες έννοιες με επιτυχία. Οι ερευνητές θεωρούν ότι η απουσία κάθε έννοιας του χρόνου από το λεξιλόγιό τους εξηγείται με την ανυπαρξία της «τεχνολογίας» του χρόνου, όπως του ημερολογίου ή του ρολογιού. Περιορισμένο επίσης είναι και το σύστημα αρίθμησης που χρησιμοποιούν.
Αντίθετοι με τις εκτιμήσεις αυτής της επιστημονικής ομάδας είναι κάποιοι γλωσσολόγοι, όπως ο Pierre Pica – θεωρητικός της γλωσσολογίας του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών (CNRS) της Γαλλίας που μελετά τη συγγενή διάλεκτο Munduruku, και ο oποίος θεωρεί πως «η σύνδεση αριθμών, της έννοιας της ώρας με την διάθεση και το χώρο σε μια ενιαία σχέση ατελέσφορη, αν πάρει κανείς υπόψη την γλωσσική πολυμορφία, την οποία χρειάστηκε και ο ίδιος να αντιμετωπίσει στις δικές του ερευνητικές προσπάθειες. Ισχυρίζεται με άλλα λόγια, πως μικρές κοινωνίες όπως η φυλή Amondawa μπορούν να αντιληφθούν τον χώρο και το χρόνο, ωστόσο πιθανόν αυτό να μην αντανακλάται στη γλώσσα τους.
Και οι δύο όμως πλευρές της επιστημονικής έρευνας συμφωνούν στο ότι η παραπέρα μελέτη της γλώσσας της φυλής Amondawa θα βοηθήσει στη διαλεύκανση της υπόθεσης, όσο το δυνατόν νωρίτερα, προτού εξαφανιστεί η γλώσσα τους, μετά από την εμπλοκή της νέας γενιάς και την επαφή, μέσα από την ανάπτυξή της, με τα συστήματα μέτρησης του χρόνου.
(πηγή: BBC)