Τυφλά παιδιά και παιδιά με μερική όραση φιλοτέχνησαν έργα τους, που προκαλούν θαυμασμό! Δημοσιεύουμε μερικά από αυτά, τα οποία «δανειστήκαμε» από το βιβλίο της Άννας Λαουτάρη-Γκριτζάλα με τίτλο «Τα τυφλά παιδιά ζωγραφίζουν».
Για 25 και πλέον χρόνια, αθόρυβα, η κ. Άννα Λαουτάρη-Γκριτζάλα, συνεχίζει την ευγενή, χρήσιμη, πρωτοποριακή και πρωτόγνωρη προσπάθεια του Κέντρου Διεθνούς Παιδικής Έκθεσης Ζωγραφικής στην Ελλάδα, το οποίο πορεύεται προς τους στόχους του με κινητήρια δύναμη την αστείρευτη και ανιδιοτελή εργατικότητα της παιδαγωγού και συγγραφέως.
LISA RIEGER – 8 ετών, τυφλό παιδί από Αυστρία
Το πρώτο εργαστήρι ζωγραφικής για τυφλά παιδιά και παιδιά με μερική όραση στήθηκε στο Κέντρο αποκατάστασης τυφλών (ΚΕΑΤ).
ALUN JONES – 15 ετών, τυφλό παιδί από Αγγλία. Θέμα: «Σχέδιο με γράμματα»
Τα παιδιά διδάχτηκαν να χρησομοποιούν δακλυλομπογιές, χονδρούς μαρκαδόρους, φαρδιά πινέλα, ξύλινα τελάρα για την τοποθέτηση του ειδικού, αντιληπτού με την αφή χαρτιού ζωγραφικής. Για την αισθητοποίηση των αντικειμένων και των εννοιών, χρησιμοποιήθηκαν τα διάφορα σχήματα υλικού της παιδαγωγού Μαρίας Μοντεσσόρι. Τα παιδιά άρχισαν να ψηλαφούν, να αισθητοποιούν και να αναγνωρίζουν τα αντικείμενα μέσα από την αίσθηση της αφής, π.χ. πορτοκάλι, σπίτι, τετράγωνα και παραλληλόγραμμα σχήματα. Χρησιμοποίησαν γι’ αυτό τον σκοπό φρούτα, όπως μήλα, αχλάδια, ποτορκάλια, κουτιά διαφόρων σχημάτων καθώς και παιχνίδια όπως μπάλες, σπιτάκια, πλοία, αυτοκίνητα, σιδηρόδρομοι και κούκλες.
BIENVENIDOS S. CANONIZADO – 11 ετών, τυφλό παιδί από Φιλιππίνες.
Θέμα: «Το μέλλον του περιβάλλοντός μας»
Τα τυφλά παιδιά γνωρίζουν τα ονόματα των χρωμάτων μόνο ακουστικά. Όταν όμως πρόκειται για ζωγραφική, βοηθούνται επίσης να τα μαθαίνουν και να τα αναγνωρίζουν μέσα από την γεύση και την όσφρηση. Μαθαίνουν για παράδειγμα ότι το κόκκινο χρώμα είναι όπως η ντομάτα και τα κεράσια, το καφέ χρώμα όπως ο καφές και οι κορμοί των δέντρων, το πορτοκαλί είναι το ίδιο χρώμα που έχει το πορτοκάλι και ο ήλιος, το κίτρινο όπως το λεμόνι και το άσπρο όπως το χιόνι.
AXI ZHI QIANG – 14 ετών, τυφλό παιδί από Κίνα. Θέμα: «Αστέρι»
Τα χρώματα που χρησιμοποιούν τοποθετούνται σε κουτιά που απ’ έξω είναι γραμμένα με γραφή Braille τα ονόματα των χρωμάτων, ώστε να μπορούν να τα διαβάζουν. Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά δειλά-δειλά αρχίζουν να απεικονίζουν τα σχήματα και τα χρώματα.
SHANI SWART – 10 ετών, τυφλό παιδί από Νότιο Αφρική. Θέμα: «Ο εαυτός μου»
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι:
- Οι δυο μεγάλες μορφές της αρχαιότητας, ο ποιητής Όμηρος και ο μάντης Τειρεσίας, ήταν τυφλοί.
- Ο Άγγλος Saunderson, αν και τυφλός, κατάφερε να γίνει καθηγητής μαθηματικών στο πανεπιστήμιο του Catenbury.
- Ένας ερευνητής που έφερε αξιοθαύμαστη πνευματική πρόοδο στους τυφλούς ήταν ο Louis Braille που το 1824 επινόησε το σύστημα γραφής των τυφλών που φέρει το όνομά του.
- Στην ιστορία της ζωγραφικής επίσης, θα δούμε ότι δύο μεγάλοι ζωγράφοι, ο Μονέ και ο Ντεγκά, παρήγαγαν μερικά από τα καλύτερά τους έργα ενώ είχαν σοβαρά προβλήματα όρασης.
- Η Hellen Keller (1880-1968) τυφλή και κωφή, θεωρήθηκε παιδί-θαύμα και διέπρεψε στην ποίηση και τη λογοτεχνία.
REGLA DE LA C. ALFONSO RAMES – 15 ετών, τυφλό παιδί από Κούβα. Θέμα: «Η Άνοιξη»
SHARI WHITTAKER – TYRO – 10 ετών, τυφλό παιδί από Νέα Ζηλανδία. Θέμα: «Ο κόσμος και η φύση γύρω μας»
MENTAR DEMIIKAYA – 14 ετών, τυφλό παιδί από Δανία. Θέμα: « Η φύση γύρω μας»
LAURA STADALNINKAITE – 13 ετών, τυφλό παιδί από Λιθουανία. Θέμα: «Η Άνοιξη»
CHAJA VAN VLIET – 14 ετών, τυφλό παιδί από Ολλανδία
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΕΡΟΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ – 12 ετών, τυφλό παιδί από Ελλάδα. Θέμα: «Με το καρπούζι ταξιδεύω το καλοκαίρι»
Η Άννα Λαουτάρη-Γκριτζάλα είναι παιδαγωγός και συγγραφέας, ιδρύτρια και πρόεδρος του κέντρου Διεθνούς Παιδικής Έκθεσης Ζωγραφικής στην Ελλάδα.
–