Και σε ποια ηλικιακή φάση έχει μεγαλύτερο νόημα να αφιερώνουμε περισσότερες ώρες μιλώντας με το μικρό μας.
Σύμφωνα με νέα έρευνα, οι ώρες που αφιερώνουν οι ενήλικες συνομιλώντας με τα βρέφη, συμβάλλουν με καθοριστικό τρόπο στη διαμόρφωση της δομής του εγκεφάλου των μωρών.
Προηγούμενες μελέτες έχουν υποδείξει πως πράγματι, υπάρχουν πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά στα πρώτα χρόνια της ζωής, από τις κουβεντούλες που κάνουν μαζί τους οι γονείς. Κυρίαρχα ανάμεσα στα οφέλη θεωρούνται η βελτίωση της γλωσσικής ικανότητας και η ενίσχυση του λεξιλογίου των παιδιών.
Πρόσφατα ωστόσο, οι ερευνητές ανακάλυψαν την ακριβή σχέση ανάμεσα στις ώρες πoυ αφιερώνει ένας γονέας στη συζήτηση με το παιδί του και στη συγκέντρωση μυελίνης στον εγκέφαλο, μιας ουσίας που περιβάλλει τα νεύρα, καθιστώντας τα σήματα που δίνουν οι γονείς στο παιδί πιο εύκολα αντιληπτά.
«Το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε στους νέους γονείς, είναι πως πρέπει οπωσδήποτε να μιλάνε στα μικρά τους. Κάθε ώρα είναι πολύτιμη», επισημαίνει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, ο καθηγητής Τζον Σπένσερ του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Αγγλίας.
«Και το πιο εντυπωσιακό στην πρόσφατη έρευνά μας είναι ότι κυριολεκτικά, αυτές οι στιγμές επικοινωνίας, διαμορφώνουν τη δομή του εγκεφάλου του παιδιού», προσθέτει ο Σπένσερ.
Ο Σπένσερ και οι συνεργάτες του, μέσα από την έρευνά τους, διαπίστωσαν ότι τα παιδιά με πιο μορφωμένες μητέρες εκτέθηκαν σε συζητήσεις με τον κύριο φροντιστή τους περισσότερες ώρες. Γι′ αυτό και τα ίδια τα παιδιά, άρχισαν να μιλούν νωρίτερα σε σχέση με τα υπόλοιπα, ενώ διέθεταν και πιο πλούσιο λεξιλόγιο.
Αυτό σημαίνει πως όσες περισσότερες κουβεντούλες και λέξεις ακούν τα μωρά από τους γονείς τους, τόσο ενισχύεται και η έκκριση μυελίνης στον εγκέφαλο, η οποία σχετίζεται άμεσα με την ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας.
Ωστόσο, το πόσες ώρες συζήτησης ωφελούν το μωρό μας, εξαρτάται από το στάδιο ανάπτυξης στο οποίο βρίσκεται ο εγκέφαλός του.
Όταν το μωράκι μας είναι έξι μηνών, όσο περισσότερες γλωσσικές πληροφορίες του μεταδίδουμε, τόσο το καλύτερο. Σε εκείνη τη φάση, στο στάδιο της μαζικής ανάπτυξης νέων νευρώνων, η πληροφορία εισέρχεται πιο γρήγορα στον εγκέφαλο, δημιουργώντας θεμελιώδεις γνωστικές συνδέσεις και αναπαραστάσεις.
Στους τριάντα μήνες ωστόσο, ο βρεφικός εγκέφαλος βρίσκεται σε εντελώς διαφορετική φάση. Στο συγκεκριμένο στάδιο, θα πρέπει να είμαστε όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένοι και φειδωλοί ως προς τις πληροφορίες που μοιραζόμαστε με ένα νήπιο. Κι αυτό γιατί η περίπλοκη διαδικασία της κυτταρικής ανάπτυξης, επιτάσσει ένα είδος «οικονομίας» ως προς τα ερεθίσματα στα οποία εκτίθεται ένα δίχρονο παιδί.
(Πηγή: huffingtonpost.gr)